Stát si za svými právy v autoservisu není vždy úplně snadné – a potřebné častěji, než by se nám líbilo. Mnoho servisů využívá neznalosti laiků a snaží se získat co možná nejvíce peněz za co možná nejméně práce. Dali jste auto do opravny a vrátili vám ho opravené jen tak, „aby se neřeklo“, a navíc za mnohem více peněz, než jste čekali? Vrátil se problém skoro ihned po odjezdu ze servisu? Poradíme vám, co v takové situaci dělat.
Jak probíhá reklamace v servisu
Když chcete reklamovat opravu, musíte udělat několik důležitých kroků:
- Kontaktujte servis – první krok by měl být vždy pokus o mírné řešení. Možná v servisu jen něco přehlédli a budou ochotní to napravit.
- Počkejte, než servis reklamaci zpracuje – to musí udělat ze zákona. Pokud se prokáže, že je reklamace oprávněná, servis musí provést náhradu škody.
- Domluvte se na adekvátním řešení – promluvte si se servisem a řekněte si o nápravu, která je pro vás ideální. Ať už je to vrácení peněz, nebo revize opravy.
Jaká jsou vaše práva
Práva zákazníka autoservisu jsou jasně daná a nesmějí být porušena. Jsou mezi nimi například:
- Právo na záruku
- Právo na správné provedení opravy
- Právo na informace
- Právo na ochranu osobních údajů
- Právo na spravedlivé jednání
- Právo na výměnu zboží
- Právo na náhradu škody
Co dělat, když jsou vaše práva porušena
Servis nedodržuje vaše práva a odmítá po upozornění problém napravit? Nebojte, můžete se bránit. Jak?
Pohrozte servisu – Mnohdy stačí servisu jen ukázat, že se nebojíte se za sebe postavit. Ukažte, že se nenecháte odehnat a že znáte svá práva.
Podejte reklamaci – Podejte oficiálním způsobem reklamaci. Servis na ni ze zákona musí reagovat.
Obraťte se na úřady – Pokud servis i po reklamaci odmítá spolupracovat, nahlaste problém Občanskému sdružení ochrany spotřebitelů nebo České obchodní inspekci. Ty celý problém prošetří.
Soudní cesta – Inspekce by měla problém vyřešit, ale v případě, že i ta selhala, můžete zkusit ještě podání žaloby. Tento krok vždy konzultujte s právníkem.